Vedligholdelse om løbehjul
Der findes ikke noget løbehjul, der ikke kræver vedligeholdelse. Intet løbehjul kan holde til vand, fugt og sand. Alle løbehjul kan desværre gå i stykker, uanset hvor meget delene er forstærkede, da belastningerne på delene er ekstreme når man kører. Ofte bliver tricks også landet skævt, hvilket belaster delene skævt og mod deres forstærkninger.
Vedligholdelse er afgørende for levetiden af alle løbehjul, og vi henviser til dit løbehjuls brugsanvisning. Men vi anbefaler altid, at du regelmæssigt spænder alle bolte efter og renser kuglelejerne. Mange riders køber regelmæssigt nye kuglelejer, da disse på grund af belastningerne og stød slides hurtigt.
Tips om decks:
- Lette decks holder ikke så længe som tunge decks. Men de er lidt nemmere at lave tricks med.
- Tunge decks holder længere men er langsommere om at komme rundt i tricks.
- Land så jævnt som muligt på dit deck så du fordeler vægten, så holder det længere.
- Ikke alle pegs passer på alle decks grundet de meget forskellige designs.
- Der er forskellige længder på headtubes, hvilket kan resultere i at din forgaffel ikke er lang nok.
- Det er en smags sag om man vil have et bredt eller et smalt deck, samt om det er konkavt eller ikke.
- Vinklen (Angle) afgør hvor meget baren går ind mod eller væk fra dig.
- Griptape er en sliddel og kan skiftes lige så ofte man vil. Klistres blot på et rent deck.
- Integrated headtubes passer kun med integrated headsets.
Tips til montering af din bar:
- Hvis du bruger et compression system skal dette spændes før montering af bar!
- Løsn bolte på clamp og skub clampen op ad baren før du sætter baren fast på toppen af forgaflen.
- Vær sikker på at baren er helt i bund når clamp spændes til. Clamp spændes meget hårdt fast nederst på baren.
- Hold dagligt øje med om der opstår slip mellem baren og headsættet. Hvis der gør, så juster det straks væk og efterspænd. Gør du det ikke så har du dårlig kontrol og øger risikoen for brud på baren og at ødelægge din forgaffel samt headset.
Tips om håndtag:
- Håndtag er en sliddel, og skal skiftes regelmæssigt.
- Nogle modeller er lavet af meget blødt materiale og skal skiftes tidligere end andre.
- Man kan klippe dem til i længden med en saks eller bruge saksen til at tage de gamle af.
- Barends, de stykker der sidder i enden passer ikke i aluminium bars, grundet tykkelse, dog kan man selv skære en slis / revne i sin barend og tvinge den på.
- Det anbefales at køre med barends, da det forlænger barens levetid.
Tips til montering af håndtag:
- Montering af håndtag kan være svær, man kan gøre det på flere forskellige måder. Her er et par forslag:
- Spray noget væske ind i håndtaget og lidt på baren (vinduesrens,hårlak eller WD40) Lad det tørre!
- Brug en luft kompressor til at skabe et luftlag rundt om håndtaget, det vil glide på med det samme.
- Hvis håndtaget ikke vil, så gå til en cykelsmed, de fleste kan klare det hurtigt.
Tips om forgaffel:
- Man kan godt sætte en bar uden gevind på en forgaffel med gevind.
- Bruges der HIC bliver forgaflen tykkere (ca. 32mm) og man SKAL derfor bruge en oversized bar med en indre på 32mm!
- Undgå at lande med vægten på fronten af dit løbehjul så du ikke skader headset, bar eller forgaffel.
- Scootmekka anbefaler at bruge samme mærke clamp & forgaffel af hensyn til producent garanti.
- Hvis du vil bruge en forgaffel med gevind med en bar med 32mm indvendig diameter, skal du bruge en HIC shim eller SCS compression, afhængigt af den specifikke bar du vil bruge.
Tips om bremser:
- Bloker aldrig bremsen (Så undgår du flatspots på hjulet, flade områder der får hjulet til at hoppe)
- Spring brakes har flere løsdele og anses for at larme mere end flexfender brakes.
- Flexfender bremsen har en lidt kortere levetid grundet sit design, men den larmer mindre.
- Du kan aldrig opnå en helt lydløs bremse, set over en længere periode.
- Man kan ikke få et 110mm hjul ind under en 100mm bremse.
- Man kan godt få et 100mm hjul ind under en 110mm bremse.
- Ikke alle bremser passer på alle decks (Forsøg at holde dig til samme mærke og type)
- Flex fender bremser kan knække nemt hvis ens hjul er slidt for meget ned, da metallet skal bøjes længere ned! Skift derfor hjul i god tid!
Tips om hjul & kuglelejer:
- Monter altid kuglelejer så de sidder 100% lige med kernen, gør de ikke det ødelægges både lejer og hjulkerne.
- Alu kerne hjul kan være svære at skifte lejer i, kontakt Scootmekka, hvis du er i tvivl om hvordan du gør.
- Bankes der med en hammer på hjul eller kuglejer ved montering frafalder reklamationsretten.
- Nogle hjul med flad profil passer ikke i forgafler med spids profil.
- Hvis du blokerer bremsen så hjulet bliver presset imod asfalten mens du kører så opstår flatspots. lige overflader på hjulet som får hele hjulet til at hoppe, Der findes ingen hjul der er stærkere end asfalt.
- Udsikft hjul i god tid, både for din egen sikkerheds skyld men også for ikke at ødelægge andet udstyr såsom evt. Flex fender bremse.
Sådan monterer du kuglelejer i dine hjul med metalkerne
Værktøj du skal bruge:
- Hjulbolt med skrue
- 5 ekstra eller gamle kuglelejer
- Unbrakonøgle
Sådan monterer du dine kuglelejer:
- Pres kuglelejerne jævnt ned i kernen på hjulet ved hjælp af en hjulbolt samt 5 ekstra/gamle kuglelejer. På denne måde belaster du kuglelejerne minimalt.
- Hvis kuglelejerne går meget stramt i, så læg en metalskive (diameter min. 22mm) ind på hver side af kuglelejerne. Trykket fordeles således bedre, og risikoen for ødelagte kuglelejer minimeres.
Sådan afmonterer du kuglelejer fra dine hjul med metalkerne
Værktøj du skal bruge:
- Hjulbolt
- Hammer
Sådan afmonterer du dine kuglelejer:
- Placer først spaceren inde imellem kuglelejerne i midten, så hjulbolten ikke kan komme igennem.
- Bank derefter på hjulbolten (som placeres forskudt fra side til side), så den presser kuglelejet ud på den anden side.